Kom i gang!

Posted on

cropped-Siteicon1.png

 

For mange er det å komme i gang med endring av kosten det vanskeligste. Spesielt om du har hatt matoverfølsomhet eller allergier lenge uten å vite om det. Energien er på bunn og hodet føles som en stor bomullsdott. Slik var det hvertfall for meg. Jeg har derfor lyst å komme med tips og en handleliste som forhåpentligvis kan hjelpe deg noe på vei. Jeg har tatt utgangspunkt i allergi mot melk, gluten og egg. 

Det å minske inntak av sukker og raske karbohydrater er også viktig for å bedre helsen. Sliter du med betennelsestilstander eller et ustabilt blodsukker bør du være spesielt påpasselig her. Sukker fremmer nettopp disse plagene i kroppen.

Vi må heller ikke glemme «5 om dagen». Her mener jeg personlig at de fleste av de 5 bør bestå av grønnsaker. Frukt inneholder mye vitaminer, men dessverre også mye fruktsukker og bør derfor begrenses. Det samme gjelder fruktjuicer.

Det enkleste er om du får familien med på dette. Da trenger du ikke lage flere retter. Handlelisten blir kortere og du kan rydde plass i skuffer og skap til ingrediensene du tåler.

Om du vanligvis ikke baker, anbefaler jeg det nå. Det er enklere enn du tror, betydelig sunnere og smaker bedre enn de fleste ferdigproduktene. Prøv å finn gleden i det å lage mat. Hjemmelaget smaker best.

 

Dette er bra å ha i bakeskuffen din:

Fra dagligvarebutikken:

  • glutenfri havregryn
  • sesamfrø
  • linfrø
  • solsikkekjerner
  • gresskarkjerner
  • bokhvete ( jeg har fått MENY butikken til å ta inn dette:))
  • mandelmel
  • mandler
  • hasselnøtter
  • natron
  • hornsalt
  • salt med jodd
  • honning
  • tørrgjær
  • økologisk rårørsukker
  • sukrin melis

Fra helsekost:

I stedet for melkeprodukter:

Til middag finnes gode alternativer for poteter, ris og pasta. Da disse inneholder mye stivelse påvirker blodsukkeret. Til hverdagsmiddagen velger jeg heller:

  • stappe av rotgrønnsaker
  • jordskokk purè
  • grønnsaker
  • salat
  • Quinoa

Pålegg:

Mange har sikkert som meg vært vant til gulosten på brødskiven. Det har vært den vanskeligste omstillingen. Nå er jeg blitt vant til det og fått andre gode produkter:

  • økologisk peanøttsmør fra Green Choice. Kjøpes i de fleste dagligvare forretninger.
  • makrell i tomat
  • kjøttpålegg fra Berit Norstrand og Finsbråten. Disse inneholder rent kjøtt.
  • leverpostei og patèr fra Finsbråten. Disse er uten melk.
  • røket laks
  • blåbær og bringebær som jeg rører til syltetøy
  • agurk, tomat, avokado, salat og spirer gjør brødskiven næringsrik, spennende og innbydende.

 

Med disse råvarene i hus har du et godt utgangspunkt for å komme igang med en gluten og melkefri kost. Lykke til 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *