Gluten

Gluten finnes naturlig i de fleste kornsorter bortsett fra havre og bokhvete. Havre er i seg selv fri for gluten, men det kan være spor av gluten fra åkeren hvor det er dyrket andre kornslag eller fra mølla der kornet males. Glutenfri havregryn er renset og skal være fri for gluten.

Jeg bruker ikke glutenfrie melerstatninger. Disse inneholder mye stivelse som potetmel, maismel og rismel. Stivelse blir til sukker og påvirker blodsukkeret vårt. Sukker som ikke er forbrent blir igjen til fett i kroppen. Mange opplever at de legger på seg når de endrer til glutenfri kost med glutenfrie mel erstatninger. Sukker vil også kunne påvirke betennelsestilstander i kroppen.

Som alternativ bruker jeg blant annet glutenfri havregryn, linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø, gresskarkjerner, chiafrø, mandler, nøtter, teff og fiberhusk. Jeg er opptatt av at kosten skal være rik på fiber, proteiner og fett. De nevnte alternativene er meget gode erstatninger for mel. De kan alle males til mel i blenderen.

Det finnes også mel av bl.a hirse, quinoa, kikerter, bokhvete og amarant. Det er alle gode og sunne produkter, men kan gi en bismak i bakverk om du bruker for mye av det.

Det er viktig at en opprettholder næringsinntaket når en kutter ut produkter. Personlig mener jeg disse er et bedre alternativ for kroppen enn mel av korn.

De fleste produktene finner du på dagligvareforetninger under samme plass som mel og korn. Hirse-, quinoa-, kikerter-, bokhvete og amarantmel finner du på helsekost.
Mange nærbutikker tar også inn disse produktene om du ber om det.