Pålegg

Pålegg

frokost 2 (2)

Når det kom til pålegg, var nok det den største og vanskeligste omstillingen. Det å ikke kunne ha ost har vært et stort savn.
Ut over osten finnes mange gode valg:
Kjøttpålegg i alle varianter: kalkun, kylling, storfe, lam og svin. Her velger jeg produkter som er mest mulig «rene» og høyest innhold av kjøtt. Anbefaler produktene fra Berit Nordstrand og Finsbråten. Legger du på et tynt lag med sennep, et salatblad, litt tomat og agurk så har du et næringsrikt og deilig smørbrød. Du må være obs på at noen skinker kan ha melk i seg.
De fleste leverposteier inneholder melk. Her bruker jeg posteiene fra Finsbråten som er uten melk.
.
Røket og gravet laks, varmrøkt makrell og makrell i tomat smaker godt og er rik på omega 3.
Økologisk peanøttsmør fra Green Choice inneholder 99,3 % peanøtter og finnes i de fleste dagligvareforretninger.
Hjemmelaget syltetøy på et godt lag med Cocosa Extra Virgin er nydelig.
Most avokado med tomat, agurk, salt og kvernet pepper er godt alene eller sammen med kjøtt- og fiskepålegg.
Sild om du liker det er næringsrikt og godt. Se også min tomatsild under oppskrifter.
Som smør anbefaler jeg «smøremyk» fra Berit Nordstrand eller Cocosa Extra Virgin.